Personne : Louis Bornet

D'une troupe

Role Troupe De à
musicien
Académie royale de musique (Paris) 1762 1782

Titre Date Rôle
Le Laboureur devenu gentilhomme Inconnue compositeur

  • Grove Music Online
    Aristide WIRSTA: 'Bornet l’aîné', Grove Music Online ed. L. Macy (Accessed 31 May 2004), http://www.grovemusic.com :
    "Bornet l’aîné [first name unknown] (fl 1762–90). French violinist and composer. He played the violin at the Paris Opéra from 1762 to 1790. His Journal de violon, consisting mostly of airs arranged for violin and various other instruments, was published from 1784 to 1788. He was best known for his Méthode de violon (1786), which the Mercure de France (7 Oct 1786) praised for its remarkable order and clarity; the method dœs, in fact, give precise instructions for achieving a good tone. Bornet’s compositions include pieces for one or two violins with basso continuo (primarily arrangements of operatic airs), the ballet Daphnis et Florise, performed in Paris in 1765, and ariettes for the comédie, Le laboreur devenu gentilhomme (1771), which was never performed."
    AS
  • BENOIT
    Dictionnaire de la Musique (1992) p.82 : "BORNET, Louis, dit l'aîné (m Paris 1789). Maître de chant et de violon. De 1762 à 1782, violoniste à l'Opéra. De 1772 à 1789 il tient un magasin de musique, repris par sa femme. Son œuvre comporte des airs agréables pour le violon, un ballet et la Nouvelle Méthode pour le violon. Son frère, dit le cadet, était aussi violoniste." (article par Ph. Lescat)
    MM