Personne : Marie Pélissier

D'une troupe

Role Troupe De à
chanteur
Académie royale de musique (Paris) 1726 1747

Performance Rôle Troupe Date
Thétis et Pélée (1726-05-16) chanteur 1726-05-16
Hippolyte et Aricie (1733-10-01) chanteur 1733-10-01
Les Indes galantes (1735-08-23) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1735-08-23
Castor et Pollux (1737-08-24) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1737-08-24
Dardanus (1739-11-19) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1739-11-19
Les Fêtes d’Hébé (1739-05-21) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1739-05-21
Pyrame et Thisbé (1726-10-17) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1726-10-17
Bellérophon (1728-04-06) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1728-04-06
Pyrame et Thisbé (1740-01-26) chanteur 1740-01-26
Cadmus et Hermione (1737-08-22) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1737-08-22
Hésione (1729-09-13) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1729-09-13
Scylla (1732-09-11) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1732-09-11
L’Europe galante (1736-06-14) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1736-06-14
Castor et Pollux (1737-10-24) chanteur 1737-10-24
Phaéton (02-1731) chanteur 02-1731
Callirhoé (1732-01-03) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1732-01-03

  • références
    Desarbres N., Deux siècles à l'Opéra, 1868, pp. 44 - 45. [AS]
    Pitou 1715-1815, p. 413-4.
    MM
  • Benoit
    Dictionnaire de la musique (1992) p. 544-5 : [rivalité avec Le Maure] "…que Volaire résuma ainsi : 'Pélissier par son art, Le Maure par sa voix.' Marie Pélissier compensait en effet le peu de puissance de son organe par la maîtrise de la pantomime et la finesse de sa diction, ce qui la rendait particulièrement apte au genre léger et gracieux…."
    MM
  • Grove Music Online
    GRAHAM SADLER : 'Pélissier, Marie', Grove Music Online ed. L. Macy (Accessed 15 March 2004), http://www.grovemusic.com :
    "Pélissier [Pellissier], Marie (b 1706/7; d Paris, 21 March 1749). French singer. She married the impresario Pélissier soon after her début at the Paris Opéra in 1722, and sang at his theatre in Rouen. After her husband’s bankruptcy, she returned to Paris and appeared at the Opéra in a revival of Collasse’s Thétis et Pélée on 16 May 1726 to considerable acclaim. Later that year she attracted even greater applause for her creation of Thisbe in Rebel and Francœur’s Pyrame et Thisbé. Sensing danger, Cathérine-Nicole Le Maure returned in December from one of her ‘retirements’, and a fierce rivalry developed between the two singers and between their respective supporters, the ‘mauriens’and ‘pélissiens’. On 15 February 1734 Pélissier was dismissed after a scandal involving her lover Dulis. She fled to London, but returned to sing at the Opéra on 19 April 1735, remaining there until her retirement in October 1741. Among the many roles she created were five in operas of Rameau: Aricia in Hippolyte et Aricie, Emilie in Les Indes galantes, Telaira in Castor et Pollux, and Iphise in both Les fêtes d’Hébé and Dardanus.
    Pélissier’s voice was small and, initially at least, somewhat forced. She was nevertheless regarded as an heir to the famous Marthe Le Rochois in the emotional power of her declamation and the eloquence of her gestures and facial expressions, though she never equalled Le Rochois’stature.
    BIBLIOGRAPHY
    F. Parfaict and C. Parfaict: Histoire de l’Académie royale de musique depuis son établissement jusqu’à présent (MS, 1741, F-Pn).
    C.-E. Aissé: Lettres de Mlle Aissé à Madame C*** (1725–33) (Paris, 1787).
    E.J.F. Barbier: Chronique de la régence et du règne de Louis XV (Paris, 1857).
    M. Marais: Journal et mémoires … sur la régence et le règne de Louis XV (1715–1737) (Paris, 1863–8).
    A. Jullien: Amours d’opéra au XVIIIe siècle (Paris, 1907), 59–88.
    G. Sadler: ‘Rameau’s Singers and Players at the Paris Opéra: a Little-Known Inventory of 1738’, EMc, xi (1983), 453–67."
    AS
  • Campardon
    L'Académie royale de musique au XVIIIe siècle, 1884, t. I, p. 86 : "Elle rentra en 1726 à l'Opéra où elle avait déjà paru quelques années auparavant, prit sa retraite en 1747 et mourut peu après."
    AS