Personne : Marie Fel

Performance Rôle Troupe Date
Daphnis et Chloé (1747-09-28) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1747-09-28
Naïs, opéra pour la paix (1749-04-22) chanteur 1749-04-22
Zélindor, roi des sylphes (1746-02-17) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1746-02-17
Les Fêtes de l’Hymen ou de l’Amour (1748-11-25) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1748-11-25
Isbé (1742-04-10) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1742-04-10
Alphée et Aréthuse (1752-08-22) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1752-08-22
Cadmus et Hermione (1737-08-22) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1737-08-22
Platée (1745-03-31) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1745-03-31
Zelisca (1746-03-03) chanteur 1746-03-03
Le Devin du village (1752-10-24) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1752-10-24
Le Devin du village (1752-10-18) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1752-10-18
Les Amours des dieux (1747-10-16) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1747-10-16
Aeglé (1751-02-18) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1751-02-18
Le Devin du village (1753-03-01) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1753-03-01
Les Augustales (1744-11-14) chanteur 1744-11-14
Les Indes galantes (1735-08-23) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1735-08-23
Don Quichotte chez la duchesse (1743-02-12) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1743-02-12
Philomèle (1734-10-29) chanteur 1734-10-29
Dardanus (1739-11-19) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1739-11-19
Dardanus (1744-04-21) chanteur 1744-04-21
Hésione (1743-03-01) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1743-03-01
Zaïs (1748-02-29) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1748-02-29
L’Europe galante (1736-06-14) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1736-06-14
L’Europe galante (1747-05-09) chanteur 1747-05-09
Castor et Pollux (1737-10-24) chanteur 1737-10-24
Jephté (1740-03-17) chanteur 1740-03-17
Jephté (1744-03-03) chanteur 1744-03-03
Zoroastre (1749-12-05) chanteur 1749-12-05
Platée (1749-02-04) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1749-02-04
Acante et Céphise (1751-11-19) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1751-11-19
Phaéton (1742-11-13) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1742-11-13
Titon et l’Aurore (1753-01-09) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1753-01-09
Atys (1740-11-07) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1740-11-07
Issé (1741-11-14) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1741-11-14
Armide (1746-01-07) chanteur 1746-01-07
Scylla et Glaucus (1746-10-04) chanteur 1746-10-04
Ajax (1742-08-02) chanteur 1742-08-02
Thésée (1744-12-10) chanteur 1744-12-10
Tancrède (1750-02-22) chanteur 1750-02-22
Enée et Lavinie (1758-02-14) chanteur 1758-02-14
Callirhoé (1743-10-22) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1743-10-22

  • Desarbres
    Desarbres N., Deux siècles à l'Opéra, 1868, p. 47 : Cette chanteuse, "née à Bordeaux en 1716, était douée d'une belle voix, et surtout d'un savoir musical peu commun à cette époque. Entrée à l'Opéra en 1734, elle y resta jusqu'en 1759."
    AS
  • grovemusic
    MARY CYR : 'Fel, Marie', Grove Music Online ed. L. Macy (Accessed 15 March 2004), http://www.grovemusic.com :
    "Fel, Marie (b Bordeaux, 24 Oct 1713; d Chaillot, 2 Feb 1794). French singer. She learnt the Italian style of singing from the Italian singer Mme Van Loo and made her début in 1734 at the Paris Opéra as Venus in the prologue of Philomèle by La Coste. She performed at the Concert Spirituel and at the Concerts chez la Reine (where operas given in Paris were previewed or repeated), and frequently performed cantatilles (airs between the acts of an opera). From 1739 she began to assume leading roles and, with the famous haute-contre Pierre de Jélyotte, charmed every opera audience. During her long and brilliant career she performed in over a hundred premières and revivals, including major roles in most of Rameau’s works, such as Castor et Pollux (Cupid in 1737, Telaira in 1754), Dardanus (1739, 1744), Hippolyte et Aricie (1742), Zaïs (1748), Platée (1749) and Zoroastre (1749, 1756). Some of her other roles were in works by Lully, Campra, Mouret, Boismortier, Aurore in Mondonville’s Titon et l’Aurore and Colette in Rousseau’s Le devin du village (both 1753). In 1757 she appeared with her pupil Sophie Arnould, who replaced her at the Opéra the following year. Her flexibility and clear articulation particularly suited the technically demanding ariettes. Grimm, in a letter to Raynal (Mercure de France, May 1752), praised her mastery of the Italian style. A singer of sensitivity and intelligence, her many admirers included the librettist Cahusac and the painter Quentin La Tour.
    BIBLIOGRAPHY
    J.-G. Prod’homme: ‘Pierre de Jélyotte (1713–1797)’, SIMG, iii (1901–2), 686–717.
    J.-G. Prod’homme: ‘Marie Fel (1713–1794)’, SIMG, iv (1902–3), 485–518.
    J.-G. Prod’homme: ‘A Pastel by La Tour: Marie Fel’, MQ, ix (1923), 482–507.
    M. Teneo: ‘Marie Fel’, J.-P. Rameau: Naïs, Œuvres complètes, xviii (Paris, 1924), p.lxxix.
    M. Cyr: ‘Eighteenth-Century French and Italian Singing: Rameau’s Writing for the Voice’, ML, lxi (1980), 318–37.
    G. Sadler: ‘Rameau’s Singers and Players at the Paris Opéra: a Little-known Inventory of 1738’, EMc, xi (1983), 453–67."
    AS
  • References
    Pitou 1715-1815, p.207-210.
    Benoit (1992) p. 286.
    MM
  • Famille
    Sœur de Antoine Fel.
    MM