Personne : Françoise/Fanchon Journet

Performance Rôle Troupe Date
Achille et Polyxène (1712-10-11) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1712-10-11
Cassandre (1706-02-18) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1706-02-18
Sémélé (1709-04-09) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1709-04-09
Idoménée (1712-01-12) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1712-01-12
Cadmus et Hermione (1711-08-28) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1711-08-28
Roland (1716) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1716
Isis (1717-09-14) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1717-09-14
Les Amours déguisés (1713-08-22) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1713-08-22
Iphigénie en Tauride (1719-01-15) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1719-01-15
Atys (1709-11-28) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1709-11-28
Bellérophon (1705-12-10) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1705-12-10
Bellérophon (1718-01-11) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1718-01-11
Les Fêtes vénitiennes (1710-06-17) chanteur 1710-06-17
Thétis et Pélée (1708-04-16) chanteur 1708-04-16
Thétis et Pélée (1712-05-13) chanteur 1712-05-13
Philomèle (1705-10-20) chanteur 1705-10-20
Philomèle (1709-10-08) chanteur 1709-10-08
Issé (1708-10-14) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1708-10-14
Issé (1719-09-07) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1719-09-07
Armide (1713-12-26) chanteur 1713-12-26
Hésione (1709-07-19) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1709-07-19
Amadis de Gaule (1707-03-01) chanteur 1707-03-01
L’Europe galante (1706-05-18) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1706-05-18
L’Europe galante (1715-08-20) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1715-08-20
Phaéton (1710-01-05) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1710-01-05
Télèphe (1713-11-28) chanteur 1713-11-28
Callirhoé (1712-12-27) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1712-12-27
Callirhoé (1713-03-16) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1713-03-16

  • Grove Music Online
    [extrait de:] Philip WELLER : 'Journet, Françoise', Grove Music Online ed. L. Macy (Accessed 16 March 2004), http://www.grovemusic.com :
    "Journet, Françoise (b Lyons; d Paris, 1720). French soprano. She sang at the Lyons opera for three or four years, moving to Paris shortly before 1700. The Parfaicts (MS, F-Pn) record her as singing Mélisse in the première of Destouches’Amadis de Grèce (1699), a role she repeated in 1711. At first she was not well received by the public, but was encouraged to persevere by Mlle Desmatins, with whom she seems to have alternated in the title role of Desmarets and Campra’s Iphigénie en Tauride. She subsequently alternated with Mlle Armand as Clorinde in the first revival of Campra’s Tancrède(1707), having previously appeared as Iole to Desmatins’Dejanira in Marais’Alcide (1705).
    Journet created the title role in Marais’Sémélé (1709) and Ilione in Campra’s Idoménée (1712) and sang in Lully revivals: as Hermione (Cadmus, 1711), Angélique (Roland, 1716), Io (Isis, 1717) and Sthenebœa (Bellérophon, 1718). She took Polyxena in the only revival of Lully and Collasse’s Achille et Polyxène (1712) and twice sang the title role in Destouches’Issé (1708 and 1719) and in Collasse’s Thétis et Pélée (1708 and 1712). She repeated the title role of Iphigénie en Tauride in the 1711 revival and surpassed herself in the famous 1719 revival. The same year, she was the heroine in the revival of Marais’Alcyone. When she died, her roles were taken over by Antier. […]"
    AS
  • Desarbres
    Desarbres N., Deux siècles à l'Opéra, 1868, pp. 42 - 43 : Elle "débuta dans le prologue d'Alceste, et passa bientôt au premier rang. Sa voix était pleine de charme, sa figure était empreinte de douceur; l'ensemble de sa personne rayonnait de noblesse. Mademoiselle Journet, qui, pour la première fois, avait paru à l'Opéra en 1706, s'en retira en 1720."
    AS
  • Fuchs : Lexique
    P. 122 : "Journet (les sœurs). – Chanteuses, Lyon 28 novembre 1695 – 21 avril 1704; Françoise qui signe Fanchon, déclare, en 1695, être âgée de 20 ans; Andrée signe Drion en 1703 (Vallas (Léon), Un siècle de musique et de Théâtre à Lyon, 1688 – 1789, Lyon, P. Masson, 1932, in–4°, p. 50, 59, 61, 66 et 80; sur Fanchon Journet, voir Vallas, Revue d'Histoire de Lyon, novembre-décembre 1911)."
    AS