Personne : Catherine Nicole Le Maure

D'une troupe

Role Troupe De à
chanteur
Académie royale de musique (Paris) 1719 1744

Performance Rôle Troupe Date
La Vue (1732-06-05) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1732-06-05
Les Eléments (1725-05-29) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1725-05-29
Pirithoüs (1723-04-06) chanteur 1723-04-06
Pirithoüs (1723-04-15) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1723-04-15
Pirithoüs (1723-10-14) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1723-10-14
Pirithoüs (1734-03-11) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1734-03-11
Philomèle (1723-04-27) chanteur 1723-04-27
Philomèle (1734-10-19) chanteur 1734-10-19
Issé (1733-11-19) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1733-11-19
Issé (1741-11-14) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1741-11-14
Armide (1724-11-09) chanteur 1724-11-09
Hippolyte et Aricie (1742-09-11) chanteur 1742-09-11
Pyrame et Thisbé (1726-12-16) chanteur 1726-12-16
Dardanus (1744-04-21) chanteur 1744-04-21
Hésione (1730-08-31) chanteur 1730-08-31
Hésione (1743-03-01) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1743-03-01
Jephté (1740-03-17) chanteur 1740-03-17
Jephté (1744-03-03) chanteur 1744-03-03
Phaéton (12-1721) chanteur 12-1721
Phaéton (1730-12-21) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1730-12-21
Phaéton (1742-11-13) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1742-11-13
L’Amour aveuglé par la folie (1729-01-22) chanteur 1729-01-22
Callirhoé (1743-10-22) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1743-10-22

  • Reference
    Benoit (1992) p. 398.
    MM
  • Grove Music Online
    Philip WELLER : 'Lemaure, Catherine-Nicole', Grove Music Online, ed. L. Macy (Accessed 24 March 2004), http://www.grovemusic.com :
    "Lemaure, Catherine-Nicole (b Paris, 3 Aug 1704; d Paris, 1786). French soprano. Entering the Paris Opéra chorus in about 1719, she sang Astraea then Libya in the 1721–2 revival of Lully’s Phaëton. She quickly came to sing such principal parts as Hippodamie in the première of Mouret’s Pirithoüs and the title role in Lacoste’s Philomèle (both 1723). Her temperament was capricious and volatile, however, and she left the Opéra without warning in 1725 after a performance of A.C. Destouches and M.-R. Lalande’s Les éléments. She returned in 1726, but her rivalry with Mlle Pélissier caused disputes among ‘les politiques de l’Opéra’and she disappeared again in 1727–30, returning to sing in Campra’s Hésione. She sang Oriane (Lully’s Amadis, 1731) with triumphant success, created Iphise (Montéclair’s Jephté, 1732) and sang the title role in Destouches’Issé (1733 revival). She sang Iphigenia in the 1734 revival of Desmarets’Iphigénie en Tauride. […] Her 1740 performances of Iphise and Oriane were greeted with enthusiastic ovations, and in 1744 she supplanted Pélissier as Iphise in Rameau’s Dardanus, a role Pélissier had created. Lemaure retired in 1744, but was still cited with admiration well into the 1760s and 70s."
    AS