Personne : Duménil/Dumesnil/du Mesnil/du Mesny

Performance Rôle Troupe Date
Acis et Galatée (09-1686) chanteur Académie royale de musique (Paris) 09-1686
Persée et Andromède (1682-04-17) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1682-04-17
Amadis de Gaule (1684-01-15) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1684-01-15
Roland (1685-03-08) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1685-03-08
Armide (1686-02-15) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1686-02-15
Phaéton (1683-04-27) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1683-04-27
Thétis et Pélée (1689-01-11) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1689-01-11
Achille et Polyxène (1687-11-07) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1687-11-07
Thétis et Pélée (1699-04-27) chanteur Académie royale de musique (Paris) 1699-04-27

  • Desarbres
    Desarbres N., Deux siècles à l'Opéra, 1868, p. 74 : "débuta en 1677, dans Isis"
    AS
  • Benoit
    Dictionnaire de la musique (1992) p. 252 : m. ca. 1715. "Cuisinier de l'intendant de Montauban, beau et bien fait, il possédait une voix de haute-contre d'un timbre splendide quoique peu étendu dans l'aigu…. il créera tous les grands rôles de Lylly… et de ses successeurs… il était l'acteur le plus célèbrede son temps. Ivrogne, grossier et voleur dans le privé, il avait sur scène un port majestueux et un jeu plein de noblesse. Il perdit la voix en 1700, à la suite d'un voyage en Angleterre." (extrait de l'article par R. Legrand)
    MM
  • Grove Music Online
    Philip WELLER : 'Dumesnil', Grove Music Online ed. L. Macy (Accessed 16 March 2004), http://www.grovemusic.com :
    "Dumesnil [Duménil, Dumény, Du Mesny, du Mény] (fl 1677–1700; d 1702). French tenor. His voice was discovered by Lully, who had him trained successfully in deportment and gesture, but unsuccessfully in musical notation. He had ‘une très belle représentation’and acted nobly, yet all his life learnt his roles by rote. He made his début in 1677 as Triton in Lully’s Isis, and sang Alpheius (Lully’s Proserpine, 1680) in Paris, taking over from Cledière. He created Perseus (1682), Amadis (1684), Médor (Roland, 1685), Renaud (Armide, 1686) and Acis (Acis et Galatée, 1686) for Lully, as well as the roles of Achilles (Lully and Collasse’s Achille et Polyxène, 1687), Peleus (Collasse’s Thétis et Pélée, 1689), Aeneas, in both Enée et Lavinie (Collasse, 1690) and Didon (Desmarets, 1693), Bacchus (Marais’Ariane et Bacchus, 1696) and Amadis (Destouches’Amadis de Grèce, 1699). Perhaps his greatest success was as Phaethon (Lully, 1683). He sang the title roles in revivals of Lully’s Atys (1689 and 1699) and Thésée (1688 and 1698).
    His sonorous and prodigiously high tenor voice enabled him to pass for an haute-contre: in fact he was an ‘haute-taille, des plus hautes’(Parfaict). His lack of technical musical ability apparently caused him to sing out of tune frequently, and he often appeared drunk on stage. […] Dumesnil went to England to sing every Easter after the Académie season and returned each time with earnings of at least 1000 pistoles. He retired in 1700."
    AS