Personne : François-Joseph Gossec

D'une troupe

Role Troupe De à
chef de troupe
Concert spirituel 1773 Inconnue
chef de troupe
Concert des amateurs (Paris) Inconnue Inconnue

Titre Date Rôle
Le Tonnelier 1761-09-28 compositeur
Sabinus 1773-12-04 compositeur
Le Pied de bœuf 1786-09-30 compositeur
Les Pêcheurs 1766-04-23 compositeur
Toinon et Toinette 1767-06-20 compositeur
L’Offrande à la liberté 1792-10-02 compositeur
Hylas et Sylvie 1768-11-07 compositeur
Mirza et Lindor 1779-11-08 compositeur
Le Faux lord 1765-06-27 compositeur
Le Double déguisement 1767-09-28 compositeur
Le Périgourdin 1761-06-07 compositeur
Alexis et Daphné 1775-09-26 compositeur
Philémon et Baucis 1775-09-26 compositeur
Berthe 1775-01-18 compositeur
La Fête de village 1778-05-26 compositeur
Thésée 1782-03-01 compositeur
Nitocris 1783 compositeur
Le Bouquet Inconnue compositeur
Rosine 1786-07-14 compositeur
Chant martial pour la fête de la Victoire 1796-05-29 compositeur
Le Double déguisement 1776-11-03 compositeur
Le Triomphe de la République 1793-01-27 compositeur

  • LoC Cat.
    "Dates = 1734-1829."
    SAF
  • BNF cat.
    Gossec, François-Joseph, 1733-01-17 - 1829-02-16
    Nationalité : Belgique Langue : français
    Compositeur. - Fondateur de l'École royale de chant. - Chef de musique de la Garde nationale. - Professeur au Conservatoire de Paris
    Source(s) : Le triomphe de la République ou Le camp de Grand-Pré : divertissement lyrique en 1 acte / [par M.-J. Chénier] ; musique de Gossec, 1794
    Hœfer. - Larousse 19e s. : Gossec (François). - Michaud : Gossec (François), 1734-1829.
    MM
  • Grove Music Online
    Michael FEND: 'Gossec, François-Joseph', Grove Music Online ed. L. Macy (Accessed 8 June 2004), http://www.grovemusic.com :
    "Gossec, François-Joseph (b Vergnies, 17 Jan 1734; d Passy, Paris, 16 Feb 1829). South Netherlands composer, active in France. He played a central role in Parisian musical life for more than 50 years. He was born into a Walloon family whose name was variously spelt Gaussé, Gossé, Gossée, Gossei, Gossey or Gossez. In early childhood he displayed remarkable musical talent and reputedly possessed a beautiful voice. From the age of six he sang in local chapel choirs, before becoming a chorister at the Cathedral of Notre Dame in Antwerp in 1742. In 1751 he went to Paris and, with the help of Rameau, became a violinist and bass player in the private orchestra of A.-J.-J. Le Riche de La Pouplinière, fermier général of Paris. In 1762 he was made director of the private theatre of Louis-Joseph de Bourbon, Prince of Condé, at Chantilly. His most successful works of this period were the pasticcio Le tonnelier (1765), and the opéras comiques Les pêcheurs (1766) and Toinon et Toinette (1767). […]
    In 1769 Gossec founded the Concert des Amateurs and in 1773 he became co-director the Concert Spirituel. In the same year his first tragédie lyrique, Sabinus, was staged at Versailles. […]
    In the following years Gossec, who became an ally of Gluck, composed only pastorals and ballets, one of which, Les Scythes enchaînés (1779), was written for incorporation in Gluck’s Iphigénie en Tauride. Gossec also revised the third act of Gluck’s Alceste for its Paris performance in 1776. […] Following a fashion for resetting tragédie lyriques of Lully and Quinault, Gossec wrote Thésée in 1782. […] Although Thésée is of a higher quality than Sabinus, it received only 16 performances and his Rosine (1786) was a complete failure.
    From 1784 he took on the directorship of the newly founded Ecole Royale de Chant at the Opéra. Together with Méhul and Catel, he was at the forefront of the revolutionary musical activities that characterize the last part of his output for the stage. […] After 1795 Gossec devoted his energies to teaching at the Paris Conservatoire."
    AS
  • CHAMFORT (1776)
    Vol. 3, pp. 555 : "Gossec, (M.) l'un des Directeurs du Concert Spirituel en 1774, Auteur de la Musique du Faux-Lord, des Pêcheurs, du Double Déguisement, de Toinon & Toinette, d'Hylas & Sylvie, & de Sabinus."
    SAF