Personne : François Bouvard

D'une troupe

Role Troupe De à
chanteur
Académie royale de musique (Paris) Inconnue Inconnue

Titre Date Rôle
Le Triomphe de l’hymen et de l’amour Inconnue compositeur
Idylle spirituelle sur la naissance de Notre Seigneur Jésus-Christ Inconnue compositeur
Saül 1701-08-08 compositeur
Cassandre 1706-02-18 compositeur
Médus, roi des Mèdes 1702-07-23 compositeur
Diane et l’amour Inconnue compositeur
L’Ecole de Mars Inconnue compositeur

  • BNF Cat.
    "Musicien, né à Lyon. - Chanteur, puis violoniste, il a composé de la musique instrumentale, des chansons et a mis en musique pour l'Académie royale de Musique et pour le Collège d'Harcourt."
    SAF
  • LERIS (1763)
    pp. 520 : "Bouvard, né à Paris & originaire de Lyon, entra à l'Opéra pour remplir les rôles de Dessus. Il avoit alors la voix si étendue, qu'on assure que jamais on n'en a oui de pareille, mais elle mua lorsqu'il atteignit l'âge de seize ans, & il fut obligé de quitter l'Opéra, & depuis lui ses rôles n'ont été chantés que par des filles. Bouvard alla quelques années à Rome pour se perfectionner dans la musique. Il a mis en musique l'Opéra de Medus, donné en 1702, & en partie celui de Cassandre, joué quatre ans après."
    SAF
  • Grove Music Online
    ROBERT FAJON : 'Bouvard, François', Grove Music Online ed. L. Macy (Accessed 15 March 2004), http://www.grovemusic.com :
    "Bouvard, François (b Lyons, c1683; d Paris, 2 March 1760). French composer, teacher and opera singer. The main source of information about him is the Parfaict brothers’Dictionnaire des théâtres, which states that Bouvard entered the Opéra at a very young age to sing soprano parts, with a ‘voice of such a range that its like had never been heard’. After his voice broke, when he was about 16, he spent a couple of years in Rome. He was back in Paris by February 1701, where his first (Italian) air appeared in a collection published by Ballard. In 1702, thanks to the patronage of M. de Francine, the Académie Royale de Musique performed his first opera, Médus, with great success, but in 1706 Cassandre, composed in collaboration with Bertin de La Doué, was a failure. Throughout the years 1701–11 Bouvard regularly published airs in Ballard’s collections, initially airs sérieux or airs italiens, and from 1706 onwards airs à boire, which became one of his specialities. These publications suddenly ceased in 1711, and we have no trace of the musician from that date until 1723. A remark in Boisgelou’s Table biographique suggests that he spent a long time abroad, mainly in Italy. […] In 1723 Bouvard published in Paris his Premier livre de sonates à violon seule et la basse continue, and after that date he seems to have concentrated on his activities as a teacher and freelance composer […]. After 1750 his activities as a composer seem to have been greatly reduced, and he died in Paris poor and forgotten.
    Bouvard’s large body of work is notable for its diversity and the sudden breaks in his composing activity. His career at the Opéra, beginning brilliantly with Médus in 1702, came to an end in 1706 with the failure of Cassandre, and his first book of violin sonatas was never followed by a second. He did, however, continue to write stage music in the form of divertissements for the aristocracy and the court, and these works are evidence of his high reputation, in particular L’école de Mars, written in 1738 probably as the result of a royal commission. The Idylle spirituelle sur la naissance de N[otre] S[eigneur] J[ésus] C[hrist] (1734) was highly praised in the Mercure de France, but it is difficult to form any idea of these stage works today, since the music is lost. Bouvard’s sacred music was confined to 11 motets of no great originality. The titles of 32 cantatas and cantatilles are known, but only 12 survive complete.
    BIBLIOGRAPHY
    C. and F. Parfaict: Dictionnaire des théâtres de Paris (Paris, 1756/R), i, 489ff; ii, 59ff; iii, 370ff.
    P.L.R. de Boisgelou: Table biographique des auteurs et compositeurs de musique dont les ouvrages sont à la Bibliothèque nationale (MS, c1803, F-Pn Res Vm8 22 and 23).
    P. de Morand: Théâtre et œuvres diverses (Paris, 1751).
    D. Tunley: The Eighteenth-Century French Cantata (London, 1974)."
    AS
  • BEAUCHAMPS (1735)
    Vol. 3, pp. 220 : "Meduse, T. avec un prologue, représentée par l'Academie roïale…. La musique est de N. Bouvard."
    SAF
  • CHAMFORT (1776)
    Vol. 3, pp. 519-520 : "Bouvard, né à Paris, & originaire de Lyon, entra à l'Opéra pour y remplir les rôles de Dessus, rôles qui depuis lui n'on été chantés que par des femmes. Au retour de Rome, où il alla puiser à la fource de la bonne Musique, il donna celle de l'Opéra de Médus, & une partie de celui de Cassandre."
    SAF