Personne : Bernard Bury

Titre Date Rôle
Palmire 1765-10-24 compositeur
Les Caractères de la folie 1743-08-20 compositeur
Les Fêtes de Thétis 1750-01-14 compositeur
Hylas et Zélis 1762-07-06 compositeur
Zénis et Almasie 1765-11-02 compositeur
Nouveau prologue de Persée (de Quinault) 1747-03-01 compositeur
Titon et l’Aurore 1750-01-14 compositeur
Divertissement pour le roi 1746-03-19 compositeur
La Parque vaincue 1751 compositeur
Jupiter vainqueur des Titans 1745-11-11 compositeur

Performance Rôle Troupe Date
Persée et Andromède (1747-03-01) compositeur Académie royale de musique (Paris) 1747-03-01

  • Léris (de), 1763, p. 524:
    "BURY (M), ordinaire de la Musique du Roi, & depuis Maître de celle de la Chambre de Sa Majesté, a composé depuis 1743 les Opéra des Caracteres de la Folie; de Titon & l'Aurore, & de la Parque vaincue, seul: & Jupiter vainqueur des Titans, avec de Blamont son oncle."
    AS
  • BNF, catalogue
    "Bury, Bernard de - forme savante à valeur internationale.
    Nationalité : France.
    Naissance : Versailles 1720-08-20 - Mort : Versailles 1785.
    Compositeur. - classique.
    Forme(s) rejetée(s) : < Buri, Bernard de < De Bury, Bernard
    Sources : Grove."
    AS
  • Grove Music Online
    Philip WELLER: 'Bury, Bernard de', Grove Music Online ed. L. Macy (Accessed 31 May 2004), http://www.grovemusic.com :
    "Bury [Buri], Bernard de (b Versailles, 20 Aug 1720; d Versailles, 19 Nov 1785). French composer. He came from a musical family, many of whom held court appointments, and was a pupil of his father, Jean-Louis de Bury, and Collin de Blamont. When he was 19 he composed a three-act ballet produced by the Duke of Tremouille, and in 1743 he wrote the opéra-ballet Les caractères de la Folie for the Paris Opéra. The third entrée (‘Les caprices de l’Amour’) was admired most, chiefly for the writing for Eucharis which was made to measure for Lemaure’s vocal and dramatic pathétique. In 1745, to celebrate the victorious Louis XV’s return from Fontenay, Bury wrote (with Collin de Blamont) an obviously allegorical tragedy, Jupiter, vainqueur des Titans. Two years later the overture to his new dense and elaborately allegorical prologue for Lully’s Persée was identified as being ‘dans le goût moderne’(Mercure, March 1747). He later collaborated on a revival of Persée, performed in 1770 at court for the second marriage of the dauphin.
    […] From 1779 Bury received a royal pension; he was enobled by Louis XVI in 1785, just months before his death."
    AS